Artavazdo Pelešiano retrospektyva  

Visi filmai

II programa (Mūsų amžius/Pabaiga/Gyvenimas)

Mūsų amžius

Šio filmo ašis – besiruošiančios skrydžiui kosminių stočių įgulos Amerikoje ir SSRS. Nė viename kitame A. Pelešiano filme žmonijos pasiekimų ekstazė nėra taip painiai sumišusi su egzistencijos agonija. Filmas žvelgia į tai, kas verčia žmoniją judėti į priekį. „Mūsų amžius“ yra filmas apie mus ir apie mane. Tai kūrinys apie tai, ko aš trokštu, ko trokštame visi – kiekvienas žmogus, žmonija“, – sako A. Pelešianas. Kino kritikas, buvęs „Cahier du Cinéma“ redaktorius Serge Daney: „Mūsų amžius“ – filmas ne apie žmogų kosmose, o apie kosmosą žmoguje“.

Pabaiga

Keliaujant traukiniu pro akis pralekia kalnai, pievos ir tik tunelis visus panardina į tamsą. Traukinys – tarsi pasaulio mikrokosmosas. Važiuodami tais pačiais bėgiais viena kryptimi traukinio keleiviai gyvena tuo pačiu ritmu, tačiau skiriasi tautybėmis, amžiumi, gyvenimo patyrimais, o jų kelionės tikslai – patys įvairiausi. Ir kiekvieną kartą traukiniui panirus į tamsą tunelio gale visada pasimato šviesa.

Gyvenimas

Didingai skamba muzika. Stambiu planu rodomas giliai alsuojančios moters veidas. Vos kelios minutės – ir pasaulį išvys žmogus. Jaudinantis skausmo ir ekstazės mišinys – apie gimimą plačiausia prasme. Tai trumpiausias A. Pelešiano kūrinys, kuriame režisierius pirmą kartą panaudoja spalvas.

Artavazdas Pelešianas

Režisierius ir kino teoretikas Artavazdas Pelešianas gimė 1938 m. Armėnijoje, Giumri mieste. Studijavo Visasąjunginiame valstybiniame kinematografijos institute (VGIK, dab. Valstybinis visos Rusijos S. A. Gerasimovo kinematografijos universitetas) Maskvoje. Būdamas viena ryškiausių dokumentinio kino figūrų tuometinėje SSRS, A. Pelešianas peržengė tradicinės dokumentikos ribas. Režisierius savo filmuose naudojo paties sukurtą „distancinio montažo“ metodą.

„Paėmęs du „atraminius“ kadrus, turinčius svarbią prasmę, siekiu ne juos suartinti ar supriešinti, bet tarp jų sukurti distanciją. Idėjinė prasmė, kurią noriu išreikšti, geriausiai pasiekiama ne ties dviejų kadrų susidūrimu, bet jų sąveikoje, vykstančioje per daugelį grandžių“, - taip savo metodą apibūdina A. Pelešianas.

„A. Pelešiano teorija išaugo iš 3-iojo dešimtmečio rusų montažo eksperimentų, bet jo tikslas ne sukurti „trečią prasmę“, kaip kad Olego Kulešovo eksperimentuose, kai a plius b yra lygu c, t.y. kai iš kadrų sudūrimo gimsta nauja prasmė, bet susidūrimo pagimdytas „prasmių laukas“, kuris nuolat kinta, panaudojus „distancinį montažą“. Galima sakyti, kad „distancinis montažas“, tai kontekstų montažas.“ Živilė Pipinytė

Garsas ir muzika A. Pelešiano filmuose atlieka svarbų vaidmenį. Režisierius taip pat yra teorinių tekstų autorius, išleidęs knygą pavadinimu „Mano kinas“. 2006 m. Jerevano tarptautiname kino festivalyje režisierius apdovanotas už gyvenimo nuopelnus, o 2015 m. Jihlavos tarptautiname dokumentinių filmų festivalyje A. Pelešianas pelnė prizą už indėlį į pasaulio kino raidą.

Rinktinė filmografija

Gyvenimas (Kyanq, 1993)
Pabaiga (Verj, 1992)
Mūsų amžius (Mer Dare, 1983)
Metų laikai (Vremena goda, 1975)
Gyventojai (Obitateli, 1970)
Mes (Menq, 1969)
Pradžia (Skizbe, 1967)
Liaudies žemė (Zemlya lyudey, 1966)

Filmo seansai

09.23 Šeštadienis
  • Skalvija (Vilnius) 18:20 Pristatymas

09.26 Antradienis
  • Skalvija (Vilnius) 17:00


Informacija

Mūsų amžius

Režisierius: Artavazd Peleshyan
Operatoriai: Laert Poghosyan, O. Savin, R. Voronov, A. Shumilov
Montažas: Artavazd Peleshyan
Garsas: O. Polisonov
Gamintojas: Yerevan Film Studio
Armėnijos TSR, 1983, be teksto, 50 min.

Pabaiga

Režisierius: Artavazd Peleshyan
Montažas: Artavazd Peleshyan
Operatorius: Vahagn Ter-Hakobyan
Gamintojas: Hayk Film Studio
Armėnijos, 1992, be teksto, 10 min.

Gyvenimas

Režisierius: Artavazd Peleshyan
Operatorius: Vahagn Ter-Hakobyan
Montažas: Artavazd Peleshyan
Garsas: O. Polisonov
Gamintojas: Armenian Film Studios
Armėnijos, 1993, be teksto, 7 min.